3 ontbijtjes om fit de dag in te gaan volgens de TCM

Als je je nog nooit eerder verdiept hebt in de Chinese Geneeswijzen kan ik me voorstellen dat het erg complex is. Hier zal ik proberen je het zo simpel mogelijk uit te leggen. In de TCM gaat het vaak over ‘voeden van Qi’. Door het Qi te voeden houd jij je emmer met energie goed gevuld en als je niet te veel verbruikt dan je bijvult zul je je ook fit voelen. Je kan je Qi voeden door middel van een Shiatsu massage, Tai Chi of yoga, maar ook door middel van voeding.

Om de Qi goed te voeden raad ik je aan om ’s ochtends warme ontbijtjes te maken. Het voordeel van een warm ontbijt is dat je je lichaam niet afkoelt met rauw fruit of yoghurt; dit is sterk afkoelend (denk maar aan je verbrande huid insmeren met yoghurt. Dat koelt het heerlijk af) en kan op den duur klachten geven in je spijsvertering of je kan het sneller koud krijgen. Door een warm ontbijt blijft de temperatuur op pijl en gaat er geen energie verloren aan het opwarmen van je lichaam.

Een paar algemene regels waar je je aan kan houden voor het warme ontbijt zijn:

– gekookt
– opgewarmd zonder magnetron
– zonder (dierlijke) melkproducten
– zonder brood
– met pure producten.

Tegelijk kan je dan testen waar je het langst op kan werken zonder trek te krijgen. Sommige mensen varen wel bij granen en gekookt fruit of groente. Anderen hebben baat bij vet en eiwit. Een omelet met groente of linzensoep.

 

Mijn 3 lievelingsontbijtjes

 

Bottenbouillon

Dit maak ik regelmatig, van bijvoorbeeld een hele kip of kippennek (liefst biologisch), een bottenbouillon. Dit doe ik in een grote soeppan met wat groentes als winterpeen, ui en prei, flinke snuf zout en peper. En bijvoorbeeld kruiden als: laurier, thijm, rozemarijn of jeneverbessen.

Vervolgens laat ik het zo’n 3 uur pruttelen en dan zeef ik de bouillon. Het vlees van de botten voeg ik zelf graag toe, maar kan ook voor een andere maaltijd gebruikt worden.

Nu kan je het laten afkoelen en in porties of als ijsblokjes invriezen. Zo kan je ’s ochtends precies opwarmen wat je nodig hebt.

 

Bouillon van shiitake of misosoep

Dit is een heerlijk alternatief voor als je geen vlees eet of daar een dagje geen behoefte aan hebt. Shiitake bouillon zit vol met vitamine B en mineralen en het heeft een wat vlezige structuur die heerlijk is. Deze paddenstoel wordt al heel lang gebruikt in de Chinese Geneeskunde en als medicijn helpt het je immuunsysteem te versterken. Win-Win!

De Shiitake vind je vaak gedroogd. Laat een paar paddenstoelen trekken in een kom gekookt water en voeg er nog wat gekookte groentes naar keuze toe.

Ook misosoep is een goede vegetarische optie. Neem een lepel misopasta en voeg dat toe aan een kom gekookt water. Gooi er nog extra wat groentes door als wortels en champignons (extra handig als je dit al in een bakje gesneden en gekookt klaar hebt staan) en kombu (zeewier), een klein beetje  verse gember en je hebt in een mum van tijd een ontbijtje in elkaar gedraaid.

 

Kliekjes van de vorige dag

Heb je de vorige avond een grote pan nasi gemaakt, pompoensoep, of een quiche en dat niet helemaal opgegeten dan kan je de rest de volgende dag als ontbijt eten. Weggooien van iets lekkers is ook zo zonde, niet waar?!