Alcohol en spieren

Heeft alcohol na een workout een nadelig effect op spierherstel en spiergroei?

Je kent het wel: direct na de wedstrijd duik je met je maten lekker de kantine in om de rest van de dag te vullen met de 3e helft. Of misschien nog even een goede gymsessie op vrijdagavond vlak voor het stappen! Je hebt vast wel eens iemand horen zeggen dat je volledige training teniet wordt gedaan door de alcohol die je direct na het trainen nuttigt. Maar is dit ook echt het geval?
Australische onderzoekers van de RMIT University in Melbourne waren hier  wel benieuwd naar en hebben dit getest. In hun onderzoek dat gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE, voerden proefpersonen 3 keer een zware training uit, met telkens 2 weken tussen de sessies. Na elke training kregen de proefpersonen een ander soort “herstel drank”. De onderzoekers wilden op deze manier vaststellen of alcohol een negatief effect heeft op spieraanmaak.

Direct na een zware sessie concurrent training (combinatie van krachttraining en cardio) kregen de proefpersonen het volgende te drinken:

1) koolhydraten + alcohol
2) eiwit shake + alcohol
3) alleen een eiwit shake

Vervolgens werd spieraanmaak gemeten. De hoeveelheid alcohol die de proefpersonen te drinken kregen werd berekend op basis van lichaamsgewicht en kwam gemiddeld uit op 12 (!) standaard glazen.
De resultaten die de onderzoekers vonden zijn erg interessant. Ondanks dat er een grote hoeveelheid alcohol werd genuttigd, werd in alle 3 de situaties toch een verhoogde spieraanmaak gemeten door de training. Echter, spieraanmaak was hoger wanneer alcohol in combinatie met eiwit werd genuttigd dan de combinatie van alcohol en koolhydraten. Wat ook gevonden werd is dat spieraanmaak nóg hoger was wanneer alleen eiwitten werden genuttigd, dus zonder alcohol. Dit onderzoek laat dus zien dat het drinken van alcohol direct na je workout wel degelijk een negatief effect heeft op je gains!
Dus voortaan dat biertje laten staan na je training of wedstrijd? Op basis van dit onderzoek lijkt dat wel aan te raden. Maar waarschijnlijk zeg je, 12 drankjes is echt super veel, dat drink ik nooit! De vraag is dan natuurlijk of het drinken van minder alcoholhoudende drankjes dezelfde negatieve effecten laat zien. Met alleen dit onderzoek is dat niet te zeggen, mogelijk treed dit nadelig effect namelijk al op na 1 drankje! Zolang we dit niet weten moeten we misschien maar proberen alcohol na het sporten te vermijden om spierherstel en spiergroei niet te belemmeren. Mocht dit nou echt te moeilijk voor je zijn, vergeet dan in ieder geval niet om je eiwit shake direct na het trainen te drinken om toch nog net wat meer uit je workout te halen.

Info

Gepost: 13-dec
Door Maarten Overkamp en Jean Nyakayiru

VG Mag Recent

Naar VG mag