De doctor over proteïne

Eiwitten vormen de basis van elke spierbal. ‘Hoe meer eiwitten, hoe beter’ lijkt het. In de supermarkt propageren veel producten dan ook met hun hoog proteïne-gehalte. Pindakaas met extra proteïnen: bijna 2 keer zo duur, maar slechts iets meer proteïnen. Zijn deze -vaak duurdere- producten echt nodig?

Als je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebt zijn deze extra eiwitten niet nodig. Voedingswetenschapper dr. Samefko Ludidi: ‘Veel mensen sporten zo’n drie keer per week en hebben geen extra eiwitten nodig. Alleen als je echt intensief sport kun je extra eiwitten gebruiken. Je lichaam heeft dan meer behoefte aan herstel en dus aan meer eiwitten, maar daarvoor heb je deze producten niet nodig.’

 

Over welke producten gaat het?

Na een rondje door de supermarkt concludeert dr. Ludidi dat 20 het magische getal lijkt als het aankomt op extra eiwitten. ‘Hiermee wordt gesuggereerd dat we 20 gram extra eiwitten nodig zouden hebben, en producten zonder die extra eiwitten ongezonder zijn. En dat terwijl in producten met extra eiwitten vaak veel suikers zitten.’

Welke producten hebben we het dan over? ‘We hebben het over producten uit de supermarkt, dus niet over sportsupplementen. Het zijn veelal zuivelproducten, maar ook dingen als pindakaas, cornflakes, chocopasta, chips, ijs en zelfs fruitsapjes. Een rare combinatie aangezien in fruit weinig proteïnen zitten. In zo’n sapje zitten 1.5 gram eiwitten op de 100 ml. Dat zijn inderdaad extra eiwitten, maar je hebt er niets aan,’ aldus dr. Ludidi.

Het gevaar van producten met extra eiwitten

Het gevaar van deze producten is enerzijds een leeglopende portemonnee: je betaalt flink voor producten met extra eiwitten. Anderzijds is het gevaar dat je te veel suikers binnenkrijgt onder het mom van extra eiwitten. Geen groot gevaar, maar wel onnodig. Dr. Ludidi: ‘Je eet om te kunnen voldoen aan je trainingsprikkel en zo spieren te ontwikkelen. Je lichaam moet daarvoor genoeg voldoende bouw en brandstoffen hebben. Maar zo’n voedingspatroon met voldoende eiwitten kun je makkelijk zelf samenstellen.’

Conclusie: Producten met extra eiwitten zijn geen wondermiddel. Spieren kweken is hard werken. Een voedingspatroon met voldoende eiwitten is daarbij cruciaal, maar makkelijk zelf samen te stellen.

Meer leren over producten met extra eiwitten? Kijk vanavond op om 20.25 naar de Keuringdienst van Waarde op NPO3.

Volg je Men’s Health al op Facebook en Instagram?