Verwarmende en verkoelende voeding

In de TCM (Traditional Chinese Medicine) wordt voeding gezien als heet, verwarmend, neutraal, verkoelend of koud. Zo kan je door te veel verwarmende of hete voeding op den duur last bv. krijgen van slaapproblemen, maagzuur of prikkelbaarheid. Als je te vaak verkoelende of koude voeding tot je neemt kan het ervoor zorgen dat verteringsprocessen moeizamer verlopen en ontstaan pijnklachten of je krijgt het gewoon heel snel koud.

Maar wat is nu gezond en wat niet? Dat is natuurlijk voor iedereen een beetje anders. Door allergieën voor noten, koemelk, ei of gluten moeten veel mensen daar helemaal niks of zo min mogelijk van binnen krijgen. Ook als je geen allergieën hebt komt het vaak neer op testen wat voor jou goed voelt en waar je de meeste energie uit haalt of waar je darmen geen last van hebben.

VERTERING

In de TCM leggen ze het zo mooi uit aan de hand van het verteringsvuur. Dat is je fornuis. Je maag is de pan op het vuur waar je eten in gooit. Je kan je wel voorstellen dat als je iets kouds in je maag gooit het langer duurt voordat het vuur het weer heeft opgewarmd.

Nu kan het ook zijn dat je jarenlang te veel hete voeding hebt gegeten en dan heb je het juist heel snel warm en snak je juist naar koude voeding om je lichaam maar af te koelen. Neutrale en verkoelende voeding kan dan wel, maar koud is net weer te veel.

Het is best complex. Tijdens mijn Shiatsu behandelingen geef ik veel voedingstips die helpen bij jouw specifieke klachten.

 

MATIG DEZE VOEDINGSMIDDELEN

Tijdens het maken van dit lijstje werd het steeds langer, maar ik heb gekozen voor de voedingsmiddelen waarvan ik hoor dat ze veel gebruikt worden. Ga eens voor jezelf na hoeveel je van dit lijstje regelmatig eet of drinkt. En wat merk je ervan?

VOEDINGSMIDDELEN VERVANGEN

Maar hoe vervang of vermijd je nou die verwarmende en verkoelende voeding; wat mag dan wel? Er blijft gelukkig nog heel veel over om te eten. Maar om je een paar voorbeelden te geven licht er 3 uit waar ik je een alternatief voor geef.

IJs/ Diepvriesproducten:
Dit eet je het liefst zo min mogelijk om je lichaam niet onnodig af te koelen. Heb je last van menstruatiepijn? Bij veel vrouwen komt dit door koude in het lichaam. Eet liever soepen of pap als ontbijt (meer hierover op deze pagina).

Een tijd terug zag ik bij een collega die gespecialiseerd is in TCM voeding (Jutta Koehler) voorbij komen in een blog dat je beter de pan bouillon die je hebt gemaakt niet in porties moet invriezen. Ik vond dit zelf wel een schok om te lezen, want ik vries wel regelmatig eten in voor later. Ik wist wel dat je ijs het beste zoveel mogelijk moet mijden als je het al snel koud krijgt bijvoorbeeld. Maar dat dit ook voor ingevroren maaltijden geldt had ik eerder niet gelinkt. Blijkbaar wordt dat energetisch zo koud door het invriezen dat dit niet meer wordt opgeheven door het te weer te verwarmen. Het beste is dus nog steeds om alles vers te maken en daarna binnen enkele dagen op te eten.

Thee zwart/groen/rooibos:
Veel mensen staan hier niet bij stil en drinken er sloten van, maar het is voor je lichaam erg koud. Ook als je de thee warm drinkt. Een goed alternatief is warm water of kruidenthee. Maak zelf een thee van verse kurkuma en verse gember (vers mag wel!) of verse tijm en rozemarijn vind ik ook lekker in mijn thee.

Gember gedroogd:
Je moet het maar net weten dat verse gember wel kan en gedroogd niet. Maar neem gember, ook vers, niet in te grote hoeveelheden. Als de pittigheid een beetje op de achtergrond aanwezig is dan zit je goed en kan je zelfs munt/gemberthee maken.

Heb je last van migraine dan kan gember ervoor zorgen dat de hoofdpijn alleen maar erger wordt. En het drinken van gemberthee in de avond is niet bevorderlijk voor je nachtrust. Het maakt je namelijk alert.

Hoe ga jij om met verwarmende en verkoelende voeding? Merk je verschil als je hier iets in verandert?

 

Emma Hollander is shiatsutherapeut en verzorgt ook behandelingen bij Vondelgym.

Omslagfoto door Evelien Hogers